MEE staat midden in de samenleving, midden in het sociaal domein. Daar komen we onze cliënten, partners en opdrachtgevers tegen. Zonder onze opdrachtgevers kunnen wij ons werk niet doen en kunnen we ook niet van betekenis blijven voor de vele mensen in Zuid-Limburg die jaarlijks van onze ondersteuning gebruik maken. Met gemeenten, zorgkantoor en cliëntorganisaties zijn er structureel overleggen over beleid, financien, kwaliteit en visie met betrekking tot cliëntondersteuning. In 2020 hebben die veelal digitaal via beeldcommunicatie plaatsgevonden. Ook incidenteel is er contact geweest middels beeldcommunicatie, mail en bellen met stakeholders.
In 2020 hebben we ons“Meerjarenbeleidsplan 2021-2023. Positief MEE doen! Nu en in de toekomst!” opgesteld.
Meedoen en samendoen hebben een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van dit MJBP. Raad van Toezicht, Management Team, Ondernemingsraad, Cliëntenraad, collega’s en externe stakeholders hebben een bijdrage geleverd.
Ondanks de corona-maatregelen hebben we gedurende het tweede en derde kwartaal van 2020 iedereen op een passende manier kunnen betrekken.
In 2020 hebben we de preventieve waarde van onze cliëntondersteuning diepgaand onderzocht. De resultaten zijn te lezen in ons rapport “Preventieve waarde cliëntondersteuning van MEE (2020)”.
De 18 casussen die als rode draad door dit rapport lopen geven aan dat MEE Cliëntondersteuning een positief effect heeft op kwaliteit van leven van mensen en daarnaast ook een aanzienlijk financieel en maatschappelijk rendement heeft.
Als gevolg van de corona ontwikkelingen hebben er in 2020 binnen de organisatie op allerlei aspecten aanpassingen moeten plaatsvinden. Augustus 2020 hebben we intern een Ronde Tafel Conferentie gehouden. Hieraan hebben 11 MEE medewerkers met verschillende functies en een lid van de cliëntenraad deelgenomen.
De conferentie was opgezet rond de volgende thema’s:
In diverse rondes is met elkaar gesproken over de ervaringen en wat daaruit kan worden meegenomen in de toekomst ten behoeve van een effectieve en efficiënte werkwijze en dienstverlening.
De bevindingen worden stapsgewijs verder uitgewerkt en in ons beleid geïmplementeerd. Dit loopt door in 2021.
We hebben Positieve Gezondheid steeds breder ingebed in onze organisatie. In 2020 hebben we een actieplan Positieve Gezondheid 2020-2021 opgesteld. Positieve Gezondheid vormt nu een structureel thema binnen ons kennismanagement.
We bekijken continue hoe we Positieve Gezondheid toepassen of verder kunnen integreren in ons primaire proces, binnen de MEE Academie, in onze personeelsprocessen en in onze marketing en communicatie.
In 2020 zijn bovendien twee MEE cliëntondersteuners opgeleid tot trainers Positieve Gezondheid. Zij gaan zorgdragen voor de verdere opleiding van al onze medewerkers op het gebied van Positieve Gezondheid. Hierbij is er specifiek aandacht voor het hanteren van het spinnenweb Positieve Gezondheid voor onze doelgroep.