Cliëntondersteuners zijn specialisten met generalistische competenties. Zij beschikken over specifieke kennis van beperkingen, levensgebieden en wet- en regelgeving gericht op de Wet maatschappelijke ondersteuning, Wet langdurige zorg, Zorgverzekeringswet, Jeugdwet, Participatiewet en het Passend Onderwijs. Bovendien beschikken ze over specifieke drijfveren, houdingsaspecten en competenties: het MEE DNA.
Door voortdurende veranderingen in het sociaal domein en de hiermee samenhangende veranderende eisen aan kennis, vaardigheden en attitudes van medewerkers is ontwikkelingsbeleid noodzakelijk. Voor MEE Zuid-Limburg is het cruciaal om de juiste kennis in huis te hebben en hiermee blijvend van toegevoegde waarde te kunnen zijn. De organisatie stuurt daarom bewust en expliciet op kennis.
Van iedere medewerker is een actueel kennisprofiel beschikbaar; aan de ontwikkeling van medewerkers geven we richting door middel van een Organisatie- en Persoonlijk Ontwikkelingsplan.
Door het inrichten van de werkgroep Kennismanagement borgen we kennisdeling en kennisontwikkeling op efficiënte en effectieve wijze. Viermaal per jaar organiseert de werkgroep Kennismanagement een MEE Plenair bijeenkomst, waar de medewerkers diverse workshops kunnen volgen.
Voor 2020 heeft MEE Zuid-Limburg de volgende speerpunten voor het Organisatie Ontwikkelingsplan vastgesteld:
Eind 2020 is, net zoals in voorgaande jaren, een medewerkertevredenheidsonderzoek uitgevoerd.
Wij vinden het zeer positief dat ondanks de maatregelen van de overheid in het kader van de coronacrisis in 2020 en er daardoor van medewerkers veel gevraagd wordt, de medewerkers nog steeds tevreden zijn. Het is begrijpelijk dat de gemiddelde score op de verbondenheid met collega’s lager ligt dan normaal. Hoewel er op een aantal vragen een lichte daling in het rapportcijfer is te zien, zijn de gemiddelde cijfers nog steeds hoog te noemen (de laagste gemiddelde score op een vraag is 7,29 en de hoogste gemiddelde score een 8,04).